Facebook post by Vehkeilijat

SIKARI KESÄKSI MEREEN Vuonna 1929 maineikkaalla Turun Veneveistämöllä, eli Åbo Båtvarfilla rakennettiin erikoinen vene,"Snabbgående Experiment Motorbåt". Kyseessä lie ensimmäisiä Arneson-pintapotkurisovelluksia maailmassa. Tästä syystä Sikari valittiin myös vuonna 2013 ensimmäiseksi K- merkityksi veneeksi Suomen kulttuurihistoriallisten veneiden rekisteriin. Sikari-nimellä tunnettu pikavene suunniteltiin veneveistämön omaksi prototyypiksi ja suunnittelusta vastasivat kaikki kolme veistämön pääsuunnittelijaa: veljekset Zaké ja Bruno Westin sekä Jarl Lindblom. Sikari on rakenteeltaan maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen. Keulan linjat ovat samanlaiset kuin saman aikakauden moottoritorpedoveneissä ja peräsin on sijoitettu eteen. Sikarin keskivaiheilla on porras, josta alkaa veneelle tunnusomainen suippeneva kiinteä pyrstö. Pyrstön päässä pyörii potkuri. Tällaista runkoratkaisua ei ole nähty missään muussa veneessä. Sikaria käytettiin alun perin Åbo Båtvarfin omassa kokeilukäytössä ja jossain vaiheessa 30-luvulla se unohdettiin moottorin hajoamisen myötä veistämön vajaan. Vasta 1950-luvulla Sikari myytiin ensimmäiselle yksityiselle omistajalle, joka sai veneen kulkemaan uudella Fordin V8-moottorilla tiettävästi jopa huimat 60 solmua. Veneellä ajettiin mm. näytösajo vuoden 1951 Aurajoen Vauhtikisoissa. 1970-luvulla Sikari oli päässyt huonoon kuntoon ja se oli matkalla juhannuskokkoon. Turkulainen amerikanautoharrastaja Esko Vahto pelasti ja entisöi veneen. Sittemmin Vahdolle on kertynyt kokemusta lukuisien kulttuurihistoriallisten veneiden pelastamisesta jo yli 40 vuoden verran. Sikari täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Vuosijuhlan kunniaksi vene laitetaan vesillelaskukuntoon ja kesäksi veteen ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin. Sikari kunnostetaan upealla Ruissalon Telakalla samassa rakennuksessa, jossa vene on rakennettu. Tekniset tiedot: Malli: Snabbgående Experiment Motorbåt Rakennuspaikka: Åbo Båtvarf - Turun Veneveistämö Rakennusvuosi: 1929 Suunnittelijat: Zaké Westin, Bruno Westin, Jarl Lindblom Mitat: 9,60 metriä x 1,60 metriä Moottori: Ford V8 "Flathead"