Facebook post by Vehkeilijat

WHATSAPP TOIMII YHÄ IHME KYLLÄ Some ja nuoret 2019 -kyselyn mukaan nuori viettää sosiaalisen median parissa keskimäärin 15–20 tuntia viikossa. Suosituin ajankohta palvelujen käytölle on illalla klo 18–21. Nuorten käyttämissä palveluissa ykkössijaa pitää hallussaan viestintäpalvelu WhatsApp. Seuraavaksi suosituimpia palveluja ovat YouTube, kuvapalvelu Instagram ja Snapchat. Facebook on kuudenneksi suosituin palvelu. Facebookin käyttö näyttää nyt hiipuvan koko ikäryhmässä. Vuonna 2013 vastaajista 92 % käytti Facebookia. Vielä vuonna 2016 vastaajista 81 % käytti Facebookia, nyt lukema on 57 %. Nuoret keskustelevat sosiaalisessa mediassa mieluiten yksityiskeskusteluissa. Kyselyn mukaan reilut 75 % vastaajista ymmärsi täysin, että sisällöt ovat löydettävissä esimerkiksi Googlen haun kautta vuosienkin jälkeen. Luku on pysynyt suurin piirtein samana vuoden 2015 ja 2016 kyselyistä. Toisaalta vapaassa sanassa ja opetukseen liittyvässä kysymyksessä tämä asia koettiin erittäin ajankohtaisena. Kaikki eivät tiedosta, minkälaista vahinkoa epäasialliset sisällöt voivat aiheuttaa joko käyttäjälle itselleen tai sisällön kohteelle. Suomessa asuvien 13–29-vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttäminen ja läsnäolo (2019) jonka tekijä on Ebrand Group Oy & Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssillä. Teos on muunnelma teoksesta http://www.ebrand.fi/somejanuoret2019.
Esittely - SoMe ja Nuoret 2019 - katsaus nuorten sosiaalisen median käytöstä ebrand.fi

Tämä verkkosivusto on omistettu vuoden 2019 alussa tehdylle kyselylle suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käytöstä. Kyselyyn osallistui yhteensä 6247 vastaajaa eri puolilta Suomea.